Istraživanje i Razvoj u Ranom Odgoju
Projects
O projektima
ZNANOST U VRTIĆU - ISTRAŽIVAČKO UČENJE "MOŽE LI BITI DRUGAĆIJE?! KAKO TO ISTRAŽUJU DJECA 2"
Koji sprovodi udruga “Babin pas” iz Rovinjskog Sela u partnerstvu sa Centrom za istraživanje djetinjstva Učiteljskog fakulteta Rijeka i udrugom Prirodopolis iz Zagreba
Kako i zašto je došlo do povezivanja partnerskih organizacija
Do povezivanja partnerskih organizacija došlo je temeljem postignuća u projektu “Može li biti drugačije?! Kako to istražuju djeca” kojeg je udruga Babin pas u suradnji sa Centrom za istraživanje djetinjstva i udrugama “Zlatni rez” i Prirodopolis realizirala u Istarskim vrtićima u 2013. godini.
Stručni suradnici, supervizori, odgajatelji i znanstvenici sa PMF-a kao i roditelji djece koja su bila uključena u projekt u refleksiji i evaluaciji istog došli su do zajedničkih zaključaka da se je istim omogućilo djeci razvijanje prirodoznanstvene pismenosti i proširilo mogučnosti i prilike za učenjem razvijajući njihove kompetencije za održivu budučnost, inovativnost, originalnost, ali istovremeno i kritičko mišljenje, kreativnost, inicijativnost, procjene rizika pri donošenju odluka i konstruktivno rješavanje problemskih situacija.
Temeljem toga nastojali smo osigurati nastavak istraživanja i rada s djecom na razvijanju prirodo znanstvene pismenosti te smo pozvali znanstvenike iz Prirodopolisa da procjene vlastite snage i mogučnosti za izradu eksponata za mobilni interaktivni muzej-izložbu za istraživanja djece. Pozitivnom potvrdom znanstvenika iz Prirodopolisa a u suradnji sa stručnjacima iz Centra za istraživanje djetinjstva i Udrugom darovitih prišlo se je osmišljanju novog projekta odnosno nastavak započetog “Može li biti drugačije?!Kako to istražuju djeca 2” sad usmjerivši se na nova područja djelovanja vrtiće i škole u Istri ali i na područje Gospića te rad i sa djecom s teškoćama u razvoju kao i identifikaciju potencijalne darovitosti za prirodo- znanstvenu pismenost kod uključene djece.
Način na koji smo utvrdili postojanje problema i došli do procjene potreba na temelju kojeg smo pripremili projekt
Izvedbom prethodnog projekta udruge spoznali smo da ne postoje ovakvi oblici rada s djecom u redovitom odgoju i obrazovanju u ustanovama te da bi bilo dobro da se izvaninstitucionalnim obrazovanjem putem projektnih aktivnosti kao što su: istraživanja u Mobilnom muzeju za interaktivno spoznavanje znanstvenih fenomena kao i znanstvenim predstavama i radionicama osiguraju uvjeti djece s teškoćama u razvoju kao i darovitoj djeci predškolske i školske dobi za unapređivanje kvalitete života. Smatramo da ćemo istim omogućiti da djeca izvan redovitoga odgojno-obrazovnog sustava steknu znanje, vještine i usvoje primjerena stajališta, a u skladu sa svojim interesima i sposobnostima.
TRAJANJE PROJEKTA
1.12.2013. – 01.08.2014.
TKO FINANCIRA PROJEKT?
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA FINANCIJSKA POTPORA U PODRUČJU IZVANINSTITUCIONALNOG ODGOJA I OBRAZOVANJA DJECE I MLADIH U ŠKOLSKOJ GODINI 2013./2014.
Tko su korisnici projekta?
Predškolske Ustanove:
1.”Girotondo” Umag, 3 odgojne skupine(60 djece i 6 odgajatelja) (54 djece i 4 odgajatelja tih skupina)
2.”Duga” Umag, 2 odgojne skupine 54 djece i 4 odgajatelja tih skupina)
3.”Tičići” Novigrad:1 odgojna skupina ( 25djece i 2 odgajatelja)
4.”Neven” Rovinj: 1 odgojne skupine (22 djece i 2 odgajatelja)
5.Medulin-Vinkuran. 1 odgojna skupina (24 djece, 2 odgajatelja)
6.”Olga Ban” Pazin, 1 odgojna skupina (24 djece , 2 odgajatelja)
5.”Pahuljice” Gospić: 300 djece
Osnovne škole:
1.O.Š. Milana Šorge iz Oprtlja: 50 djece
Djeca s poteškoćama u razvoju:
1. Udruge “Pčelica” iz Gospića:15 djece
2. DOWN SYNDROM CENTAR PULA: 50 djece i mladih
Stručni suradnik:
Izv.prof.dr.sc. Lidija Vujičić, supervizorica projekta i znanstvena istraživačica Centra za istraživanje djetinjstva Učiteljskog fakulteta iz Rijeke)
SAŽETAK PROJEKTA
Cilj projekta je izvaninstitucionalnim obrazovanjem osigurati uvjete za unapređivanje kvalitete života djece s teškoćama u razvoju Down sindrom centra iz Pule i djeci s teškoćama u razvoju Udruge “Pčelice” iz Gospića kao i djeci predškolske i školske dobi sa područja Istarske županije (Umaga, Novigrada, Rovinja,Pazina, Medulina) kao i Ličko-Senjske županije odnosno grada Gospića. Projektom će se omogućiti djeci da izvan redovitoga odgojno-obrazovnog sustava steknu znanje, vještine i usvoje primjerena stajališta, a u skladu sa svojim interesima i sposobnostima.
Edukacijom odgajatelja, nastavnika i roditelja djece s poteškoćama u razvoju, istraživanjem i dokumentiranjem u vrtićkim skupinama na temi koja djecu interesira a koje će razvijati u suradnji sa stručnjacima iz Centra za istraživanje djetinjstva Učiteljskog fakulteta Rijeka i Udruge darovitih iz Rijeke stvoriti će se uvjeti za obogaćivanje rada s djecom na način da se osmisle programi za potencijalno darovitu djecu iz područja prirodno znanstvene pismenosti koja će se identificirati tijekom projekta kao i edukacijski programi za adekvatan rad sa djecom s teškoćama u razvoju.
Projektom će se omogućiti djeci s područja posebne državne skrbi, Gospića i Oprtlja za nove mogućnosti stjecanja prirodno znanstvene pismenosti – interaktivnim istraživanjem sa stručnjacima za to područje iz udruge Prirodopolis iz Zagreba i to najboljim mogućim metodama : učenje kroz interakciju u istraživanju i igri na zato posebno dizajniranim eksponatima za istraživanje znanstvenih fenomena.
Aktivnosti u projektu usmjerene su i na podizanju razine kvalitete života osoba s invaliditetom kao i pomoć roditeljima takve djece u odgoju i obrazovanju.
Mobilnim interaktivnim muzejom za dječja istraživanja znanstvenih fenomena koji će se postavljati u svako mjesto uključeno u projekt, Znanstvenom predstavom, radionicama novih medija,grafičkim radionicama i radionicama oblikovanja glinom osigurati će se uvjeti a unapređivanje kvalitete života djece s teškoćama u razvoju kao i darovitoj djeci predškolske i školske dobi.
Po čemu je projekt inovativan?
Inovativan je po tome što se u rad vrtića, škola i Ustanova uključuju znanstvenici koji zajedno s djecom rade istraživanja kojima omogućavaju zadovoljavanje dječje znatiželje u otkrivaju i razumijevanju svijeta koji ih okružuje.
Mobilni interaktivni muzej -prirodoslovna izložba- za dječja istraživanja, prva ovakve vrste u Hrvatskoj, inovativna je strategija kojom se želi poboljšati kvaliteta života naše djece. Plan je da izložba postane sjedište podrške te se njome ostvari pozitivan utjecaj na vrtiće, škole i društvene skupine naše zajednice s programima, sadržajima i iskustvima učenja koja su plodno tlo šireg razumijevanja kako prirodoslovlje i tehnologija utječu na naše živote.
Interaktivni muzej – izložbu sačinjavaju eksponati (30) iz različitih područja fizike na kojima će djeca moći istraživati ali koja će im dati mogućnost nastavka daljnjeg istraživanja u tom području u vrtiću. U istom projektu pruža se mogućnost za znanstvena istraživanja odgajatelja uvođenjem novih iskustvenih metoda učenja i praćenja interesa i mogućnosti djece te dokumentiranja toga rada.
IZVODITELJI PROJEKTA:
1. Dr.sc. Lidija Vujičić, suradnica iz Centra za istraživanje djetionjstva – � UFRI; Supervizija projekta i voditelj radionica stručnog usavršavanja
2. Hrvoje Mesić,suradnik iz udruge Prirodopolis iz Zagreba; Izrada eksponata mobilnog interaktivnog muzeja; Organizacija, postava i vođenje izložbi i radionica prirodoslovlja za djecu, znanstvene predstave za djecu
3. Dr.sc.Ivica Aviani, suradnik iz udruge Prirodopolis iz Zagreba; izvođenje radionica prirodoslovlja i znanstvenih predstava za djecu
4. Jasna Arigoni, prof.suradnica iz Centara za poticanje darovitosti iz Rijeke; voditelj aktivnosti identifikacije potencijalne darovitosti djece za prirodoslovlje
5. Noel Šuran, mag. art; vođenje radionica novih medija za djecu i odgajatelje
6. Valter ćerneka, mag.art, vođenje grafičkih radionica za djecu i odgajatelje
7. Ida Skoko, bacc.art; vođenje radionica novih medija za djecu i odgajatelje
8. Karmen Uljanić, mag. paed. Vođenje projekta i radionica stručnog usavršavanja za odgajatelje uključene u projekt
PROJEKT JE STRUKTURIRAN U NEKOLIKO AKTIVNOSTI:
1.UVODNI SEMINAR ZA ODGAJATELJE UKLJUČENE U PROJEKT
Karmen Uljanić, mag.paed., voditeljica projekta (upoznavanje s načinom rada i primjerima osobne prakse odgajatelja u metodologiji akcijskog istraživanja)
dr.sc. Lidija Vujičić, doc.,supervizorica projekta i znanstvena istraživačica Centra za istraživanje djetinjstva Učiteljskog fakulteta iz Rijeke (dokumentiranje dječjih procesa učenja i razumijevanje istih od strane odgajatelja )
2. RADIONICE: “NOVI MEDIJI U DJEČJEM STVARALAŠTVU”
Video radionica- voditelj: IDA SKOKO, bacc.art (Završila Royal Academy of Art in The Hague, The Netherlands)
Grafička radionica- voditelj: Valter ćerneka (kipar)
Fotografska radionica- voditelj: NOEL ŠURAN, mag.art (Završio Akademiju primijenjenih umjetnosti)
3.ISTRAŽIVANJA SA ZNANSTVENICIMA IZ PRIRODOPOLISA:
A/ POSJETA I ISTRAŽIVANJA U “MOBILNOM MUZEJU ZA INTERAKTIVNA ISTRAŽIVANJA DJECE” – djeca i odgajatelji uključeni u projekt
B/ ZNANSTVENA PREDSTAVA za djecu i odgajatelje uključene u projekt
C/ Radionica za odgajatelje uključene u projekt – znanstvenici prikazuju istraživačke aktivnosti koje je moguće dalje raditi s djecom u vrtiću nakon istraživanja u muzeju
D/ Radionica za djecu uključenu u projekt (tijekom godine u nastavku rada na temi koja ih zanima)sa znanstvenicima iz Prirodopolisa
4.DOKUMENTIRANJE PROCESA ISTRAŽIVANJA S DJECOM U SKUPINI NA TEMI KOJA IH ZANIMA – odgajatelji i djeca uključenih skupina (tijekom trajanja projekta)
5.RADIONICE ZA DJECU -IZRAŽAVANJE DOŽIVLJENOG- NOVIM MEDIJIMA – VODITELJI STRUČNJACI ZA NOVE MEDIJE (u vrtićkim skupinama)
6.REFLEKSIVNI PRAKTIKUM individualne i grupne refleksije odgajatelja na projekt “Može li biti drugaćije”� sa znanstvenim istraživačem, voditeljem i suradnicima za nove medije (2 do 3 praktikuma tijekom trajanja projekta ili po potrebi ovisno o broju uključenih odgajatelja)
7.ZAVRŠNA PREZENTACIJA PROJEKTA ZA RODITELJE I LOKALNU SREDINU
8.STRUćNI SKUP – REFLEKSIVNI PRAKTIKUM – prikazi postignuća u projektu
Opis problema koji namjeravamo riješiti provedbom projekta:
Osiguranje uvjeta djeci rane i predškolske dobi za eksperimentiranjem i istraživanjem približavanjem prirodnih znanosti utkali znanost i znanstveno razmišljanje u svakodnevni �ivot.
Dječja znatiželja i želja za znanjem, njihova prirodna radoznalost koristila se za pokretanje različitih istraživačkih aktivnosti kojima će se ohrabrivalo djecu da aktivno tragaju za novim spoznajama u svijetu koji ih okružuje.
Što će djeca dobiti projektom?
Temelj za zdravo emocionalno odrastanje podržavajući istraživački duh, razumijevanje fizičkog svijeta jačanje socijalne kompetencije, komunikacije, izražavanje, kreativnost i samoorganiziranje u svakodnevnim aktivnostima.
Što će odgajatelji dobiti projektom?
Odgajatelji djece uključene u projekt akcijskim će istraživanjem pod supervizijom znanstvenog istraživača raditi na otkrivanju interesa i mogućnosti djece kao i dokumentiranja istraživanja s djecom kao oblika učenja djece u projektnom radu.
Tijekom trajanja projekta odgajatelji će imati 3 zajednička susreta sa supervizorom, tri refleksivna praktikuma, na kojima će raspravljati o dokumentiranim procesima učenja djece i pokušati predvidjeti nove korake u zadovoljavanju dječjih interesa i potreba.
Web stranice projekta: https://vrtici-istra.uniri.hr/